HIIT 20 vuotta: Korkealaatuista tutkimusta ja menestystä myös rahoitushauissa
juhlisti marraskuussa 20-vuotista taivaltaan. Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen tutkimuskeskus tekee sekä perustutkimusta että soveltavaa tutkimusta informaatioteknologian alalla.
Helsingissä vietetyssä juhlatilaisuudessa puhuivat niin HIITin entinen kuin nykyinen johto sekä entiset ja nykyiset tutkijat. Samalla saatiin katsaus siihen, miten alan tutkimus on 20 vuodessa kehittynyt ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä totesi juhlapuheessaan, että HIIT on tärkeä linkki it-alan yritysten ja yliopistojen välillä. Hän korosti myös HIITissä tehtävän tutkimuksen monitietieteisyyttä muistuttamalla, että moni projekti on työllistänyt tietojenkäsittelytieteilijöiden lisäksi myös esimerkiksi sosiologeja ja lakimiehiä.
Tutkimustulokset ovat olleet korkealaatuisia, ja HIIT on menestynyt myös rahoitushauissa hyvin. ”Toivon näkeväni yhtä vaikuttavia tuloksia myös seuraavan 20 vuoden aikana.”
Helsingin yliopiston rehtori Jari Niemelä muistutti yliopistojen yhteistyön tärkeydestä. Myös HIIT rakennettiin tutkimusyhteistyön lujittamiseksi. ”Aalto-yliopisto on meidän pääyhteistyökumppanimme. Yhdistämällä voimamme olemme vahvempia kansainvälisessä kilpailussa.”
HIITin ensimmäinen johtaja, professori Martti Mäntylä muistutti, että HIIT perustettiin aikana, jolloin informaatioteknologia alana kasvoi voimakkaasti. ”Meillä oli tarve luoda isompia yksiköitä, ja näin saimme houkuteltua tänne myös kansainvälisiä osaajia. Se oli hauskaa aikaa!”
Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannilan mukaan HIITin alkuaikojen tavoite oli myös vahvistaa tietojenkäsittelytieteen tutkimusta Helsingin yliopistossa ja parantaa teorian linkittämistä käytäntöön. ”HIIT myös lisäsi liikkuvuutta yliopistojen välillä.”
Tietojenkäsittelytieteen emeritusprofessori Esko Ukkonen toimi HIITin johdossa 2004–2008.
”HIIT on ollut intensiivinen tutkimusympäristö ja eräänlainen professorikoulu, ja nyt se on alusta itsenäisille tutkimusohjelmille. 20 vuodessa olemme kokeneet muutoksia niin yliopistojen sisällä, rahoituksessa kuin teollisuudessa. Alamme tutkimusta tarvitaan enemmän kuin koskaan.”
”Jos yhdistämme resurssimme, pärjäämme kansainvälisessä kilpailussa”, sanoi HIITin nykyinen johtaja, professori Petri Myllymäki HIITin tausta-ajatuksesta. Hän muistutti, että organisaatiot eivät tee tuloksia vaan ihmiset. ”HIITin tarjoama osaamiskeskus on todellinen yhteisö pääkaupunkiseudulla, ja menestyksen ovat tehneet sen ihmiset.”
Kirjoittaja: Aino Pekkarinen / Helsingin yliopisto
Lue lisää uutisia
Aalto-Primo uudistui
Aalto-Primo on päivitetty uuteen versioon.
PulseOn Oy syntyi Nokian Bridge-ohjelman ansiosta
Nokia Oyj käynnisti vuonna 2011 laajan Nokia Bridge -ohjelman, jolla tuettiin irtisanottujen osaajien polkua yrittäjyyteen ja työllistymiseen. Aalto Startup Center tarjosi Bridge-ohjelmaan osallistuville yrityskiihdyttämöpalveluja ja valmensi osallistujia innovointi- ja kaupallisprosesseihin.
EU:n kilpailtu miljoonarahoitus kolmelle Aalto-yliopiston tutkijalle
Tutkimukset pureutuvat atomintarkkaan materiaalitekniikkaan, ledeihin perustuvaan lämpöhallintaan ja kvanttimenetelmiin hajautetuissa verkoissa.