Kvanttiasiantuntijoiden kokouksessa korostettiin infrastruktuurien, koulutuksen ja innovaatiokeskittymien merkitystä
Exploring and Making Quantum Technology -tapahtuma kokosi yli 250 kvanttiasiantuntijaa keskustelemaan kvanttiteknologioiden ekosysteemistä Euroopassa ja muualla maailmassa. Tapahtuma järjestettiin 17.-18. lokakuuta Helsingissä.
Suomen EU-puheenjohtajakauden, Aalto-yliopiston, VTT:n, Suomen Akatemian ja Quantum Flagship -hankkeen järjestämä ja Euroopan komission tukema kaksipäiväinen tapahtuma tarjosi tiedeyhteisölle, teollisuuden edustajille ja päättäjille puitteet tarkastella kvanttiteknologioiden nykytilaa ja kehitystä Euroopassa. Kokouksessa linjattiin myös teknologiakehityksen seuraavia vaiheita ja strategisia tavoitteita.
Ensimmäisenä päivänä ohjelmassa kuultiin esityksiä Euroopan kvanttiyhteisön tähänastisista saavutuksista sekä alan kehityksestä erityisesti Suomessa. Kokouksessa paneuduttiin myös . Sen keskiössä on neljä toimintapilaria: tutkimuksen ja teknologian kehittäminen Quantum Flagship -hankkeen painopistealueilla, laajamittaiset investoinnit infrastruktuuriin kvanttiviestinnän ja -laskennan alalla, kilpailukykyisen kvanttiteollisuuden ja ammattitaitoisen työvoiman kehittäminen sekä kansainvälinen yhteistyö.
Quantum Flagship –hankkeen strategisen ohjausryhmän puheenjohtaja Jürgen Mlynek arvioi omassa puheenvuorossaan Suomen yhdeksi alan innovaatiojohtajista.
Ensimmäisen päivän päätteeksi järjestettyyn paneelikeskusteluun osallistui edustajia Itävallasta, Suomesta, Ranskasta, Saksasta, Slovakiasta ja Alankomaista. Paneelikeskustelijat esittivät näkemyksiään kvanttiteknologioiden kehittämisestä ja korostivat, että on tärkeää yhdistää voimat vahvan ja kansainvälisesti kilpailukykyisen eurooppalaisen ekosysteemin luomiseksi.
Yksi jälkimmäisen päivän kohokohdista oli Euroopan, Yhdysvaltojen ja Japanin edustajien kanssa käyty paneelikeskustelu kansainvälisestä yhteistyöstä. Paneelikeskustelijat kertoivat kvanttiteknologioiden kehityksestä kullakin maantieteellisellä alueella. Lisäksi he keskustelivat muun muassa infrastruktuurien yhteiskäytöstä, kansainvälisten innovaatiokeskittymien rakenrtamisesta, sekä valmistusprosessien ja koulutusmahdollisuuksien kehittämisestä asiantuntemuksen laajentamiseksi.
Paneelikeskusteluun osallistuivat molekulaarisen tietokoneen ja supernopean kvanttisimulaattorin kehittäjä japanilainen Kenji Ohmori, valkoisen talon kvantti-informaatiotieteen apulaisjohtaja Jake Taylor, Quantum Flagship –hankkeen strategisen ohjausryhmän jäsen Elisabeth Giacobino, sekä Gustav Kalbe, joka johtaa Euroopan komission suurteholaskennan ja kvanttiteknologian yksikköä. Jake Taylorin mukaan Helsinki on kvanttisysteemien kuuma keskittymä.
Euroopan komission suurteholaskennan ja kvanttiteknologian yksikön apulaispäällikkö Pascal Maillot piti Quantum Technology -tapahtuman päätöspuheenvuoron ja korosti Quantum Flagship -hankkeen merkitystä alan kehitykselle Euroopassa. Hän totesi myös, että kvanttiteknologia on uuden aloittavan komission tärkeimpiä painopisteitä.
www:
Twitter: @QuantumFlagship
Lue lisää uutisia
Aalto-Primo uudistui
Aalto-Primo on päivitetty uuteen versioon.
PulseOn Oy syntyi Nokian Bridge-ohjelman ansiosta
Nokia Oyj käynnisti vuonna 2011 laajan Nokia Bridge -ohjelman, jolla tuettiin irtisanottujen osaajien polkua yrittäjyyteen ja työllistymiseen. Aalto Startup Center tarjosi Bridge-ohjelmaan osallistuville yrityskiihdyttämöpalveluja ja valmensi osallistujia innovointi- ja kaupallisprosesseihin.
EU:n kilpailtu miljoonarahoitus kolmelle Aalto-yliopiston tutkijalle
Tutkimukset pureutuvat atomintarkkaan materiaalitekniikkaan, ledeihin perustuvaan lämpöhallintaan ja kvanttimenetelmiin hajautetuissa verkoissa.